Werken via een uitzendbureau, 19 jaar, minder dan minimumloon verdienen, mag dit?

Ik werk sinds half Februari via een uitzendbureau bij een productiebedrijf. Ik werk als uitzendkracht voor onbepaalde tijd. Ik ben 19 jaar.
Nu is het minimumloon voor een 19jarige €4,50 Maar dit krijg ik niet.
Mag dat? Of gelden er andere regels voor uitzendkrachten?
Ik krijg geen loonstrookje, ik krijg gewoon elke week geld op mijn rekening gestort. Kan het zo zijn dat het minimumloon €4,50 is, en ik minder krijg omdat daar alle belasting dingen vanaf zijn gehaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Wat je per uur krijgt klopt als je 40 uur werkt en ja dat is bruto en niet netto. Je behoort wel een loonstrook te krijgen dus vraag daarom.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een uitzendkracht zit het vakantiegeld er vaak al bij in, maar inhoudingen moet er nog af. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Loonstrookjes staan tegenwoordig allemaal op internet bij uitzendbureau's
Het brutominimumjeugdloon voor een 19-jarige fulltimer is eur 779,95 per maand, eur 180.- per week en eur 36.- per dag. Wat 'fulltime' is, ligt niet wettelijk vast maar ligt meestal tussen de 36 en 40 uur per week. Gaan we van dat laatste uit, dan zit je precies op het minimum, anders heb je omgerekend iets meer. Minder dan het (naar tijd omgerekende) minimum (jeugd) loon betalen is verboden en dat geldt ook voor uitzendkrachten.

Onthoud verder dat salarissen altijd bruto worden genoemd, overal. Dus de loonheffing moet er nog vanaf.

Loonstroken zijn wettelijk alleen verplicht bij de eerste betaling en als er iets verandert in de hoogte of samenstelling van het loon. Maar het is de gewoonte dat je altijd een loonstrook ontvangt bij een betaling, ook als alles elke keer hetzelfde is. Eenmaal per jaar krijg je de verplichte jaaropgave.
Als je 20 wordt, ga je wettelijk weer meer verdienen en zo ieder jaar tot je 23e.
Computoon